Skoči na vsebino

NOVICA

Vaja Zlomljeno krilo 2018

Na območju vojaškega dela ljubljanskega letališča je danes, v sredo, 20. junija, potekala tradicionalna vaja kriznega odzivanja v primeru letalske nesreče Zlomljeno krilo 2018. Vajo je v sodelovanju s Generalno policijsko upravo in Fraportom Slovenija organizirala Stalna komisija za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov vojaških zrakoplovov Ministrstva za obrambo. Vajo si je poleg strokovne javnosti ogledala tudi ministrica za obrambo Andreja Katič. Scenarij je predvideval, da deli razbitin civilnega transportnega letala, ki ima registrsko oznako iz bližnjega vzhoda padejo na parkirane letalnike Slovenske vojske. Okoli letala so zaznani posode, iz katerih je odtekala sumljiva snov neprijetnega vonja. Civilno letalo je po pridobljenih podatkih prevažalo nevarne neidentificirane kemične oziroma biološke snovi. Sledil je praktični prikaz gašenja požara. Milan Dubravec iz Fraporta Slovenija je povedal, da bi najvišja stopnja alarma pomenila tudi sprožitev njihovega načrta zaščite in reševanja, kjer bi vključili tudi okoliška gasilska društva. Če bi šlo za letalsko nesrečo z veliko žrtvami bi gasilci ukrotili požar, potem pa bi se sprožilo reševanje oseb. Ko so gasilci pogasili požar so preiskovalci prikazali še zavarovanje prizorišča, pregled prizorišča  z namenom preverjanja varnosti pristopa in aero-fotografiranje iz zraka in reševanja morebitnih preživelih, pregled območja na morebitno prisotnost minsko eksplozivnih sredstev s pomočjo službenih psov SV. Mag. VVU XIV. Peter Levstek, vodja veterinarske enote Slovenske vojske je povedal, da je pes edini, ki lahko v kratkem času preišče velike površine in z gotovostjo potrdi navzočnost eksploziva in s tem se zavaruje področje, da ne pride do nesreče pri reševalcih. Najbolj izkušeni so psi, ki imajo 5-6 let delovnih izkušenj.


Sledil je prikaz identifikacije in zavarovanje sledi, forenzična dejavnost, odvzem vzorcev neznane snovi ter identifikacija z hitrimi metodami v mobilnem laboratoriju Vojaške zdravstvene enote, pravilen transport vzorcev na nadaljnjo analizo, dejavnost skupine za identifikacijo trupel, ki jo je izvedla posebna enota Nacionalnega forenzičnega laboratorija pod vodstvom Dr. Mateja Trapečarja.


Polkovnik Mihael Klavžar, glavni preiskovalec MORS je povedal, da je bila letošnja vaja za razliko od predhodnih vaj usmerjena v odkrivanje in identifikacijo nevarnih snovi tako minskoeksplozivnih kot tudi kemičnih in bioloških in dodal: »Aktivirali smo različne službe, ki jih ima Slovenska vojska, Civilno zaščito in policijo. Predstavili smo tudi poseben trenažer helikopter na katerem se gasilci seznanijo s specifikami gašenje helikopterjev ne samo letal. S takimi vajami pripomoremo, da izboljšamo odzivnost in strokovnost ekip. Skupaj s Fraportom Slovenija s takimi vajami osveščamo gasilska društva, da bodo tudi oni lahko pomagali ob takih nesrečah.«


Na vaji je sodeloval tudi profesor dr. Jože Balažic, vodja enote za identifikacijo mrtvih pri Inštitutu za sodno medicino in član stalne komisije za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov Ministrstva za obrambo, ki je povedal: »V primeru nesreče se zberemo nekako v pol ure in gremo na teren. Pri letalskih nesrečah so trupla praviloma zelo poškodovana in deformirana, lahko tudi v delih. Identifikacija poteka najdlje. Časovno je to težko opredeliti. Lahko imamo malo pokojnih in je veliko dela, lahko pa je veliko mrtvih in jih hitro identificiramo. Te vaje so zelo dobrodošle, saj vidimo napake, ki jih delamo. Vedeti moramo, da dve nesreči nista nikoli enaki. Potrebno je improvizirati in to tem vajam dela nek draž. Te postopki so zelo težki in odgovorni. Tudi če je samo en košček nekoga je pomembno, da svojcem damo njega, ta pravega. Naša prioritetna naloga je, da svojci dobijo samo svojega bližnjega.«

 

Na vaji je sodelovalo okrog 70 pripadnikov različnih služb. Poleg domače strokovne javnosti pa so si vajo ogledali tudi gostje iz letalskih preiskovalnih organov iz Srbije, Madžarske, BIH in Nemčije.

 

Foto: Borut Podgoršek, MORS